Keutamaan Al-Qur’an: Kitab Petunjuk Universal di Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.53958/ft.v5i4.609Keywords:
Al-Qur'an, The Virtues of Al-Qur'an, Digital EraAbstract
The Al-Qur’an, the holy book revealed to the Prophet Muhammad SAW, has a special position in the lives of Muslims. As the main source of Islamic teachings, the Qur’an provides comprehensive instructions on how humans should live, both in relation to God, fellow humans, and the universe. This research aims to describe and analyze the primacy of the Koran in the digital era and how this holy book is relevant in responding to challenges and problems that arise today. The type of research used is descriptive-analytical research. It is proven that the Koran remains relevant and even more important in the digital era. Even though the Koran was revealed more than 1,400 years ago, its contents include universal values that can be applied in every era. Principles such as justice, truth, integrity, compassion, and balance between worldly and spiritual life remain basic human needs, especially amidst the rapid changes brought about by technology. In a digital context, the Koran is an important guide for humans to adhere to eternal moral values. The Koran remains superior as a source of relevant life guidance in the digital era.
References
Al-farin, M., Azzahra, N., Aini, N., Raihan, Z., & Wismanto, W. (2024). Analisis Ayat-Ayat Tentang Belajar Mengajar. 2(3).
Alhamida, A., & Kusuma, Atik Devi, W. (2024). Analisis Metode Pendidikan Islam Dalam Sudut Pandang Al- Qur ’ an. 5(2), 58–69.
Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024a). Implementasi Akhlak Kepada Allah Swt Dalam Kehidupan Sehari-Hari Mahasiswa. 2(3).
Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024b). Implementasi Akhlak Kepada Allah Swt Dalam Kehidupan Sehari-Hari Mahasiswa. 2(3).
Andriani, M., & Aminah, Siti, W. (2023). NILAI-NILAI PENDIDIKAN. 6(3), 1087–1091.
Asma Yunita, Miftahul Jannah, Riska Rahmasari, Riski Rahmasari, W. (2021). Perspektif Al-Qur’an tentang Pembebasan Manusia melalui Pendidikan Akhlak. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 51. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.670
Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.
Asshiddiqei, M. R., Hukmi, P. K., & Aziz, Fadia Anggelina, W. (2024). Analisis Tentang Konteks Ibadah Menurut Al-Qur ’ an. 767–774.
Azzahra, I. N., & Azzahra, Mutia, W. (2024). Analisis Tentang Konsep Dasar Pendidikan Islam ( Perspektif Al- Hadits ). 5(2), 122–129.
Dewanda, A. A., Lubis, C. A., Zahara, H., & Putri, Resya Eka, W. (2024). Analisis Kaidah Metode Pembelajaran Al- Qur ’ an Dalam Pendidikan Islam. 2(3).
Fadhly, M., Alif, M., Aziz, A., & Sagara, Bayu, W. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Sederhana Berbasis Digital Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. 1(3).
Fiddini Izaturahmi, Indah Ramadhany, Winda Sugiarti, Muhammad Alif Al Aziz, W. (2021). Model Pendidikan Bagi Anak Abk: Home Schooling. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 63. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10426
Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786
Hamzah, Syafrianti, T., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 06(01), 4652–4663.
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. Adilah. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
Herlambang, A. G., Ramadhan, M. I., & Zilhazem, Muhammad Taura, W. (2024). Analisis Tentang Kedudukan Al-Qur ’ an dan Hadits Sebagai Dasar Pendidikan Islam. 702–713.
Jakrinur, A., Khairan, M. A., & Zilhazem, M Taura, W. (2024). Analisis Tentang Pendidikan Karakter Yang Terdapat dalam Surat Luqman Ayat 12-19 (Kajian Tafsir Al-Azhar). 2(3).
Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183
JURNAL WISMANTO, Inovasi sumber dan bahan pembelajaran. (n.d.).
JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).
Kartika, W. Y., & Farin, Marsya Al, W. (2024). Kedudukan Hadits Sebagai Pedoman Hidup Sekaligus Dasar Penyelenggaraan Pendidikan Islam. 2.
Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.
Marronis, R. P., Bila, S., & Nada, Khotrun, W. (2024). Analisis Tentang Pola Asuh Anak Dalam Perspektif Al - Qur ’ an Surah Luqman Ayat 13 - 19. 2(2), 17–29.
Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024a). Pengembangan Masyarakat Muslim yang Harmonis melalui Pendidikan Berbasis Sunnah di Era Disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024b). Pengembangan Masyarakat Muslim yang Harmonis melalui Pendidikan Berbasis Sunnah di Era Disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023a). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023b). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830
Najiha azzahra, Riha Datul Aisya, Nina Novita, Fajri Masaid, Wismanto, S. F. (2024). Anak Didik Dalam Perspektif Al Qur ’ an : Kajian Analisis Qs . At-Tahrim. 2(3).
Raju Pratama Marronis, Ibnu Majah Arifin, Elsya Frilia Ananda N, W., & Sartika, D. gita. (2024). Analisis Kesempurnaan Akhlak Nabi Muhammad Saw Ditinjau Dari Al. 2(3).
Ramadhani, W. A., Novita, N., Sari, A. P., Fakhlefi, S., & Wismanto. (2024). Analisis Tentang Perspektif Guru Sebagai Pendidik Dalam Tinjauan Al Qur’an. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 1–16.
Ramadhani, W. A., & Novita, Nina, W. (2024). Analisis Tentang Perspektif Guru Sebagai Pendidik Dalam Tinjauan Al Qur ’ an. 2(2), 1–16.
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
Sakban, Wismanto, S. (2021). Wismanto Wismanto. Fitrah, 6(2), 16.
Sartika, D. G., & Lestari, Ayu, W. (2024). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Konteks Menjadi Pendidik Profesional. 2, 30–38.
Sartika, D. G., Zanti, L., Aisyah, R. D., & Anggelia, Merli, W. (2024). Tujuan Pembelajaran Islam : Meneliti Ayat-Ayat Dalam Al-Qur ’ an Dan Manusia Sebagai Objek Pendidikan. 2(3).
Septiani, C., Syakira, S., & Dalvinova, Zahra, W. (2024). Analisis Peran Pendidikan Orangtua Dalam Membesarkan Anaknya Berbasis Al-Qur ’ an dan Sunnah. 3.
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syahra, N. A., Tuzahara, Wismanto, R., & Azmi, N. (2024). Interpretasi Mengenai Keharusan Belajar dan Mengajar dalam Al- Qur ’ an. 2(3).
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. Amin. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Wardah yuni kartika, Lidya zanti, Dini gita sartika, Zaky Raihan, W. (2024). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Anak Sejak Dini Dalam Sudut Pandang Al-Qur ’ an. 2, 290–300.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).
Wismanto 2023, Model Pembelajaran longitudnal repository uin suska. (n.d.).
Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi. 4(3), 1290–1297.
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.