Analisis Metode Pendidikan Islam Dalam Sudut Pandang Al-Qur’an

Authors

  • Alhamida Alhamida Universitas Muhammadiyah Riau
  • Atik Devi Kusuma Universitas Muhammadiyah Riau
  • Dinda Putri Hasanah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ibnu Majah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.53958/ft.v5i2.484

Keywords:

Methodology, Islamic Education, Al-Qur'an Perspective, Hadist perspective

Abstract

The method is one of the ways in the world of educators in the learning process so that the participants can achieve learning goals. Many verses of the Qur'an and the Hadist explain about the use of methods in education. In Islamic religious people who learn to understand will have knowledge that will be useful for the life of life in the world and the presence in the hereafter. The purpose of this education is to reveal the behavior or the mind but it should be based on the guidelines of the Qur'an and the Hadits and Islamic education should be based on the Quran and the Hadist where in Islam there is a source of law. The method used in this study is qualitative using the library and resource approaches that the main data of this research is a reading material from books, magazines, articles, journals and the Hadist Books. The results of this study show that there are several ways that the teacher has to teach in a student to achieve a purpose in line with the guidance of the Quran and the Sunnah and can be known that the education method is one of the key components in learning.

References

Ahyani, H., Abduloh, A. Y., & Tobroni, T. (2021). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’an. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 6(1), 37–46. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.10148

Anshori, M. (2020). Pengaruh Kisah-Kisah Al- Qur ’ an Dalam Aktivitas. Muh Anshori, 3(2), 155–167.

Aris, A. (2022). Metode Pendidikan Islam dalam Perspektif Al-Quran. Tsaqafatuna, 4(1), 91–100. https://doi.org/10.54213/tsaqafatuna.v4i1.163

Arsyad, J., Yuslem, N., & Sakinah, A. (2023). Relevansi Metode Pendidikan Islam Dalam Kitab Hadis Al-Arba’in An-Nawawī Dengan Metode Pendidikan Masa Kini. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 155–164. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i1.332

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Cecep, C., Thosin Waskita, D., & Sabilah, N. (2022). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Melalui Metode Demonstrasi. Jurnal Tahsinia, 3(1), 63–70. https://doi.org/10.57171/jt.v3i1.313

Djalal, F. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, dan Model Pembelajaran. Jurnal Dharmawangsa, 2(1), h. 33.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Endayani, T., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150–158. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v5i2.2155

Fifadhilni, S. M. (2022). TEKNIK KOMBINASI: Metode Ceramah, Diskusi dan Tanya Jawab. Pendidikan, 1–7.

Fikri, A., Alfiani, F., Faujiyanto, A., & Pertiwi, E. P. (2021). Kolaborasi Metode Diskusi dan Tanya Jawab untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Pada Pembelajaran Sejarah di MA Bahrul Ulum Kecamatan Dayun. Riau Education Journal (REJ), 1(1), 9–14.

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Hamid, A. (2020). Penerapan Metode Keteladanan Sebagai Strategi Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Al Fikrah:Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 3(2), 155.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Haryani, M., Nurkhoiroh, N., Suardika, I. K., Haryanto, A. I., & Pulungan, K. A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Pjok Materi Pergaulan Sehat Menggunakan Metode Pembelajaran Pendekatan Saintifik. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 71. https://doi.org/10.31602/rjpo.v5i2.8798

Hidayat, Amir Husin, Syukri, Rieska Tri Adilla, E. (2022). URGENSITAS MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DISRUPSI. 11, 267–281.

Ilmiah, J., & Pendidikan, W. (2024). 3 1,2,3. 10(3), 165–174.

Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 2758–2771.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Karim, D. A., Nurcahyati, N., Hasan, A. R., & Iskandar, N. M. (2024). Rahasia Amtsal Dalam Al-Qur’an. Al Muhafidz: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 4(1), 117–136. https://doi.org/10.57163/almuhafidz.v4i1.94

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Khalim, A., Kadir, A., Majid, F., & Ifada, R. (n.d.). Literatur Review : Nilai Profetik Pada Metode Kisah Dalam Pendidikan Islam Literature Review : Prophetic Value Of The Kisah Method In Islamic Education telah menerbitkan buku Islam dan Sekularisme karya Syed Muhammad Al Naquib Tipologi Metode Pendidikan T.

Lestari, S. (2023). Metode Kisah Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 1349–1358.

Maulansyah, R. D., Febrianty, D., & Asbari, M. (2023). Peran Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan : Penting dan Genting ! 02(05), 31–35.

Mawardi, A., Pendidikan, P., Islam, A., Makassar, U. M., Sultan, J., 259, A. N., Sari, G., Rappocini, K., Makassar, K., & Selatan, S. (2023). Edukasi Pendidikan Agama Islam dalam Pemanfaatan Sumber-Sumber Elektronik pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Journal on Education, 6(1), 8566–8576.

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Na’im, Z. (2017). Zaedun Na’im | 223. Evaluasi., 1(2), 223–234.

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

Nur’ Adilla Asfi, F. R., & M. Iqbal Ramadhan, Rafki Parifia, W. (2024). MASJID ASY SYAKIRIN SEBAGAI SUMBER INFORMASI DAN PUSAT KOMUNIKASI PENDIDIKAN ISLAM PADA MASYARAKAT. 7, 230–239.

Oktaviany, D. F. (2023). Pendidikan Sepanjang Hayat Menurut Perspektif Hadis Rasulullah. 13(2), 192–201. https://doi.org/10.15548/v14i2.3010

Rahman, F., & Wahyuningtyas, A. (2023). Konsep dan Tujuan Pendidikan Islam Menurut Ibnu Sina dalam Membangun Karakter Siswa di Era Digitalisasi. Journal on Education, 05(02), 2353–2368.

Shofiyah, N., Sumedi, S., Hidayat, T., & Istianah, I. (2023). Tujuan Penciptaan Manusia Dalam Kajian Al-Quran. ZAD Al-Mufassirin, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.55759/zam.v5i1.54

Siddik, H. (2022). Hasbi Siddik-2022-Konsep dasar pendidikan islam. Jurnal Kependidikan, 14(1), 1–17.

Siregar, A., Haliza, S. N., Ritonga, A. A., & Darlis, A. (2022). Pendidikan Sains Dalam Al-Qur’an. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(2), 49. https://doi.org/10.30821/ansiru.v6i2.13974

Sukmana, W. J. (2021). Metode Penelitian Sejarah. Jakarta. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(April), 1–4.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Tarigan, M., Audry, F., Tambunan, F. A. S., Pujiati, P., Badariah, N., & Rohani, T. (2023). Sejarah Peradaban Islam dan Metode Kajian Sejarah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1658–1663.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Downloads

Published

2024-04-20

How to Cite

Alhamida, A., Kusuma, A. D., Hasanah, D. P., Majah, I., & Wismanto, W. (2024). Analisis Metode Pendidikan Islam Dalam Sudut Pandang Al-Qur’an. Faidatuna, 5(2), 58–69. https://doi.org/10.53958/ft.v5i2.484

Most read articles by the same author(s)