Pentingnya Kenyamanan Belajar Dan Mengajar Dalam Islam Serta Relevansinya Dengan Tafsir Al-Qur’an Surat Al-Mudallah Ayat 11

  • Almer Ragil Amri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muthia Az - Zahra Universitas Muhammadiyah Riau
  • Intan Nuraini Azzahra Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau
Keywords: The Urgency of Comfort, Learning and Teaching, Tafsir Al-Mujadalah 11

Abstract

Islam teaches that humans are obliged to seek knowledge, so teaching and learning activities are a process of activities carried out by humans, both formal and informal learning. This research aims to show the relevance of comfort in learning and teaching in Islam in the context of verse 11 of the Al-Quran Surah Al-Mujjadi. There this verse is discussed in relation to Islam and comfort in Islam. The learning and teaching process is interpreted. This research uses library research, where all the main data in this research comes from books, magazines, tafir books and journals related to the theme of this research. The research results show that there is a relationship between the comfort of the teaching and learning process by educators with verse 11 of Surah Mujjadi. This is closely related to the environment, facilities and infrastructure that support learning and educational activities. Through interaction and connection between teachers and students, even at the end of the verse it is stated that Allah will raise the status of those who believe and have knowledge.

References

Al-farin, M. et al. (2024) ‘Analisis Ayat-Ayat Tentang Belajar Mengajar’, 2(3).

Alhamida, A. and Kusuma, Atik Devi, W. (2024) ‘Analisis Metode Pendidikan Islam Dalam Sudut Pandang Al- Qur ’ an’, 5(2), pp. 58–69.

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023) ‘Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi’, 12, pp. 241–251.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022) ‘PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR’, 11, pp. 301–308.

Azima, N. et al. (2024) ‘Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Sebagai Sumber Belajar’, 1(2).

Dewanda, A.A. et al. (2024) ‘Analisis Kaidah Metode Pembelajaran Al- Qur ’ an Dalam Pendidikan Islam’, 2(3).

Fitri, A., Nursikin, M. and Amin, Khairul, W. (2023) ‘Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru’, Journal on Education, 5(3), pp. 9710–9717. Available at: https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786.

Frasetia, N. et al. (2024) ‘Analisis Konsep Dasar Media Pembelajaran Pada Sekolah Dasar’, 3(2).

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R.T.A.E. (2022) ‘Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru’, 4(6), pp. 1734–10351.

Jurnal, C. et al. (2024) ‘Analisis Penyusunan Program Pembelajaran Tahunan Berdasarkan Tinjauan Distribusi Dan Kompetensi Dasar Penyusunan Prota Guru merupakan sentral dalam terselenggaranya pendidikan di sekolah karena selama satu tahun akademik untuk mencapai tujuan yang telah d’, 4(2).

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022) ‘KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul’, 11, pp. 204–226.

Kusuma, A.D. and Anggelia, Merli, W. (2024) ‘Analisis Kewajiban Belajar Mengajar’, (2), pp. 18–29.

Masnur, N.A., Hafiza, A. and Putri, Jihan Nailah, W. (2024) ‘Makna Kehidupan Beragama Bagi Generasi Zaman Ini’, 2(1).

Mei, V.N. et al. (2024) ‘How To Develop Dalam Fungsi Dan Manfaat Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar aplikasi media pembelajaran tingkat SD , begitu pula pengelompokan dalam media’, 3(2).

Miskun, M., Asmarika, A., Fitri, Y., Deprizon, D., & Wismanto, W. (2022) ‘Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis Swadaya Masyarakat Sebagai Upaya Peningkatan Sumberdaya Manusia.’, 11(2), pp. 274–284.

Muslim et al. (2023) ‘Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru )’, Journal of Education, 05(03), pp. 10192–10204.

Pebrianti, Febby, wismanto dkk (2019) ‘Kemampuan guru dalam membuat media pembelajaran sederhana’, Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 4(2), pp. 93–98. Available at: https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba.

Rinaldho, R. and Pratama, Robi Agus, W. (2024) ‘Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Luar Biasa’, 3(2), pp. 13–25.

Sakban (2021) ‘Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana dan Prasarana Pendidikan’, Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement, 4(1), pp. 1–6. Available at: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/11485.

Sartika, D.G. and Lestari, Ayu, W. (2024) ‘Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Konteks Menjadi Pendidik Profesional’, (2), pp. 30–38.

Sawitri, A.Y., Simatupang, P.M. and Wismanto, W. (2022) ‘Pelaksaan Kuliah Kerja Nyata Di Desa Empat Balai, Kecamatan Kuok Kabupaten Kampar’, Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), pp. 1395–1400. Available at: https://doi.org/10.31004/cdj.v3i3.7735.

Septiani, C., Syakira, S. and Dalvinova, Zahra, W. (2024) ‘Analisis Peran Pendidikan Orangtua Dalam Membesarkan Anaknya Berbasis Al-Qur ’ an dan Sunnah’, (3).

Syahra, N.A., Tuzahara, Wismanto, R. and Azmi, N. (2024) ‘Interpretasi Mengenai Keharusan Belajar dan Mengajar dalam Al- Qur ’ an’, 2(3).

Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A.F. (no date) ‘Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi’, 4(3), pp. 1290–1297.

Wismanto, Saputra, M.R., Sabila, T.A. and Hakim, A.L. (2024) ‘Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak’, 3(1).

Wismanto (no date) ‘Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase’.

Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024) ‘Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi’, (2), pp. 301–315.

Published
2024-05-04
How to Cite
Amri, A. R., Az - Zahra, M., Azzahra, I. N., & Wismanto, W. (2024). Pentingnya Kenyamanan Belajar Dan Mengajar Dalam Islam Serta Relevansinya Dengan Tafsir Al-Qur’an Surat Al-Mudallah Ayat 11. Faidatuna, 5(2), 108-122. https://doi.org/10.53958/ft.v5i2.491

Most read articles by the same author(s)