Analisis Tentang Konsep Dasar Pendidikan Islam (Perspektif Al- Hadits)

  • Intan Nuraini Azzahra Universitas Muhammadiyah Riau ( UMRI )
  • Mutia Azzahra Universitas Muhammadiyah Riau
  • Almer Ragil Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau
Keywords: Basic Concepts, Islamic Education, Hadith Perspective

Abstract

This article attempts to highlight the basic foundations or concepts of Islamic education contained in the Koran and Hadith. The basic concepts of Islamic education that can be found in the Hadith are: First, the object of education is Adam or humans. Second is Islamic education material. Third is the teaching method. Fourth is the value or benefits of education. Fifth, studying is an obligation. The aim of this research is to reveal the basic conceptual model of Islamic education from a hadith perspective. The method used in this research is a qualitative method with a library research approach. This method makes books, magazines and the latest articles related to this research theme as the main source of research. The results of this research show that the method of explaining Islamic religious education is explained in various ways, including the hadith which discusses the object of education, Islamic education materials, teaching methods, the value or benefits of education, and the obligation to study.

References

Amanda, Alhamida, Elvita Sarah, Layli sartika, Nurul aini, W. (2018) ‘HADIS-HADIS TENTANG PENDIDIKAN (Suatu Telaah tentang Pentingnya Pendidikan Anak)’, Diroyah : Jurnal Studi Ilmu Hadis, 1(1), pp. 35–42. Available at: https://doi.org/10.15575/diroyah.v1i1.2053.

Amanda, A. et al. (2024) ‘Implementasi Akhlak Kepada Allah Swt Dalam Kehidupan Sehari-Hari Mahasiswa’, 2(3).

Aryandika Firmansyah et al. (2024) ‘Pandangan Islam Dalam Memaknai Hakikat Manusia’, Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), pp. 88–103. Available at: https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63.

Atik devi kusuma, Elvita sarah azzara, salsa bila khotrun nada, wardah yuni kartika, W. (2023) ‘Tradisi Puasa Asyura di Pondok Pesantren KH Ahmad Dahlan’, (6).

Azima, N. et al. (2024) ‘Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Sebagai Sumber Belajar’, 1(2).

Dewi, S.N. et al. (2024) ‘Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia’, 2(1).

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024) ‘Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan’, 2(1).

Handrihadi, A., Ahmad, A. and Palangkey, R.D. (2023) ‘Hakikat Dan Tujuan Pendidikan Islam Perspektif Hadits’, Elsya Frilia Ananda N, Dinda Putri Hasanah, Lidya Zanti, Naila Hafizah, Wismanto, 3(1), pp. 1–13. Available at: https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/view/9957.

Mauliza, T. et al. (2024) ‘Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia’, 2(1).

Mei, N. et al. (2024) ‘Motivation Among Student In Islamic Elementary School Pada Pengembangan Media Audio Visual untuk berpartisipasi dan mencapai tujuan pembelajaran . Tugas guru adalah menanamkan’, 2(3).

Pebrianti, Febby, wismanto dkk (2019) ‘Kemampuan guru dalam membuat media pembelajaran sederhana’, Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 4(2), pp. 93–98. Available at: https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba.

Puja hayati, Hafifa, Fajri Massaid, Elvita sarah azzahra, W. (2024) ‘Analisis Bentuk Akhlak Kepada Teman dan Tetangga Berdasarkan’, 2(3).

Safitri, E. et al. (2023) ‘Hakikat Manusia dalam Pandangan Islam’, Edukasi: Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 9(3), pp. 312–316.

Sartika, D.G. and Lestari, Ayu, W. (2024) ‘Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Konteks Menjadi Pendidik Profesional’, (2), pp. 30–38.

Sinta, S.D. et al. (2024) ‘Sudut Pandang Islam Tentang Perjalanan dan Tujuan Hidup Manusia’, 2(1).

Wan Enalya, Zahara Tul Husni, Windi Alya Ramadhani, Raju Pratama Marronis, W. (2024) ‘Hadits - Hadits Tentang Metode Pendidikan’, 2(2), pp. 42–55.

Windi Alya Ramadhani , Nurul Aini, Zahara Tulhusni, Wismanto, S. fakhlef (2024) ‘Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Perkembangan Akhlak Anak’, (2), pp. 276–289.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023) ‘Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru’, 4(4), pp. 1625–1633.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A.Z. (2023) ‘Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan’, 12, pp. 338–350.

Wismanto (2021) ‘Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru’, 12(1).

Wismanto Abu Hasan (2016) Kitabut Tauhid ‘Esa-kanlah Aku’. Pemalang: Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan (2018) Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik. 1st edn. Pekanbaru: Cahaya Firdaus.

Wismanto, W. et al. (2023) ‘Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau’, Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), pp. 16–27. Available at: https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820.

Published
2024-05-04
How to Cite
Azzahra, I. N., Azzahra, M., Ragil, A., & Wismanto, W. (2024). Analisis Tentang Konsep Dasar Pendidikan Islam (Perspektif Al- Hadits). Faidatuna, 5(2), 122-129. https://doi.org/10.53958/ft.v5i2.492