Inovasi Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Al Hudy Denpasar Tahun Pelajaran 2019/2020

Authors

  • Muhammad Nur Rohmat Sekolah Tinggi Agama Islam Denpasar Bali
  • Mahrusun Mahrusun Sekolah Tinggi Agama Islam Denpasar Bali
  • Mohammad Hisyam Sekolah Tinggi Agama Islam Denpasar Bali

DOI:

https://doi.org/10.53958/ft.v3i4.528

Keywords:

Innovation, Madrasa Head, Creativity

Abstract

Innovation is an idea, practice, item, event, or method that is felt or observed as something new for someone to create innovation in improving the quality of education in madrasas and developing a wide reach. This innovation can be developed through the creativity of female students to instill a spirit in every child. The aim of this research is to find out how innovative the Madrasah Head is in telling about student creativity at Madrasah Ibtidaiyah Al Hudy Denpasar for the 2019/2020 academic year, and to find out the supporting and inhibiting factors in reading student creativity at Madrasah Ibtidaiyah Al Hudy Denpasar for the 2019/2020 academic year. This type of research is descriptive with a qualitative approach with three data collection techniques, namely: observation, documentation and interviews. The results of this research are that the madrasa head's innovation in developing student creativity at MI Al Hudy has gone quite well, as evidenced by the increase in students who are interested and interested in the field of crafts and the proof of their works, as well as supporting factors in developing student creativity in MI Al Hudy provides support from the madrasa head, professional teachers, support from student parents, regular training, a supportive environment and adequate madrasa facilities. Meanwhile, the inhibiting factors are families who do not fully have the same vision and mission in developing student creativity, the negative influence of social media or technology, limited time.

References

Departemen Agama Republik Indonesia. 2018.

Al-Qur’an Hafalan Mudah. Bandung: Cordoba

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Pasal 1 Tentang Sitem Pendidikan Nasional, (diakses pada 20 Maret 2020, pukul

00 WITA) Nomor 23 Tahun 2002 Pasal 54 Tentang Perlindungan Anak (diakses pada 20 Maret 2020, pukul

50 WITA)

B. Hurlock, Elizabeth. 2011. Psikologi Perkembangan. Jakarata: Erlangga.

Danim, Sudarwan. 2002. Inovasi Pendidikan:DalamUpaya Meningkatkan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi ke-3. Jakarta: Balai Pustaka.

Departemen Agama Republik Indonesia. 2009. Mushaf Al Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta: CV Pustaka Al Kautsar.

Djam’an Satori, Aan Komariah. 2010. Metode Penelitian, Bandung: Alfabeta.

Euis, Rahmawati Yeni dan Kurniati. 2010. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kencana.

Hamidjojo, 2014. Inovasi Pendidikan.

Bandung: Pustaka Setia.

Kristiawan, Muhammad. 2018. Inovasi Pendidikan Edisi Terbaru. Ponorogo: Wade Group.

Margono, 2000. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Moleong, Lexy J. 1996. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Munandar, Utami. 2002. Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini. Jakarta: Rineka Cipta.

Mustaji, 2005. Pengembangan Kemampuan Berfikir Kritis dan Kreatif dalam Pembelajaran. Jakarta.

Nafisah, Fithrotun. 2018. Skripsi “Inovasi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan SD Muhammadiyah Kabupaten Condongcatur." Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Nasution. 1991. Metoe Research. Bandung: Jemmars.

Priansa, Donni Juni. 2014. Manajemen Supervisi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Afabeta.

Purwanto, Ngalim. 1995. Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Putri, Novi Nur Eka. 2018. Skripsi "Inovasi Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Sekolah Unggul SMP Muhammadiyah 8 Surakarta Kabupaten Danukusuman".

Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Republik Indonesia Undang-Undang Nomor. 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Fokus media.

Ridwan, 2010. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan, dan Penelitian Pemula. Bandung: Alfabeta. Sardiman, 1986. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali

Pers.

Sa’ud, Udin Syaefudin. 2014. Inovasi Pendidikan, cet ke-VII. Bandung: Alfabeta.

Silalahi, Ulber. 2010. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan, dan Penelitian Pemula. Bandung: Alfabeta.

Silasahi, Ulber. Metode Penelitian Sosial.

Bandung: Refika Aditama.

Sugiyono, 2008. Metode Penelitian Kualitatif.

Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kua blitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodah. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda karya

Susanto, Ahmad. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarata:Prenada Media.

Syafarudin, 2008. Efektivitas Kebijakan Pendidikan. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Tatik, Suryani. 2008. Implikasi pada Strategi Pemasaran. Yoyakarta: Graha Ilmu.

Uhbiyati, Abu Ahmadi dan Nur. 2007. Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Rineka

Cipta.

Wahjosumido, 2005. Kepemimpinan Kepala Sekolah, (Tinjauan teoritik dan permasalahannya). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Widodo, 2017. Metode Penelitian Populer & Praktis. Jakarta: Rajawali Press.

Downloads

Published

2022-11-20

How to Cite

Rohmat, M. N., Mahrusun, M., & Hisyam, M. (2022). Inovasi Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Al Hudy Denpasar Tahun Pelajaran 2019/2020. Faidatuna, 3(4), 13–23. https://doi.org/10.53958/ft.v3i4.528

Most read articles by the same author(s)