ANALISIS BUTIR SOAL HOTS ELEMEN PRINSIP DAN KONSEP DASAR AKUNTANSI DAN PERBANKAN MELALUI PROGRAM ANATES

Authors

  • Gita Putri Rahayu Universitas Negeri Surabaya
  • Luqman Hakim Universitas Negeri Surabaya
  • Vivi Pratiwi Universitas Negeri Surabaya
  • Fatma Nisa Nafilah Universitas Negeri Surabaya
  • Naila Atika Sari Universitas Negeri Surabaya
  • Sabrina Keashya Aurellia Putri Universitas Negeri Surabaya
  • Nadia Zalfa Rahmatul Ulla Universitas Negeri Surabaya
  • Suci Fadhila Rizti Universitas Negeri Surabaya
  • Yesi Kristiani Putri Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.53958/wb.v10i2.852

Keywords:

Anates, Butir Soal, Prinsip dan Konsep Akuntansi Dasar, Prinsip dan Konsep Perbankan Dasar, HOTS

Abstract

This study aims to analyze multiple-choice questions related to phase e elements, namely the Principles and Basic Concepts of Accounting and Basic Banking, using the Anates program. The study involved 20 participants, consisting of college students and vocational high school students. The Anates application program serves as a tool to process academic evaluation data accurately and efficiently. The method used in this study is quantitative and is described descriptively, resulting in analytical findings including weighted data scores, test reliability, discriminative power, difficulty level, validity level, and distractor quality. The results from the Anates program make it easier for teachers to evaluate the quality of learning and develop more focused, innovative, and student-centered teaching plans. This research is expected to provide benefits in improving students' accounting knowledge, and teachers are expected to be able to adjust their teaching methods and strategies dynamically, thereby supporting the optimal improvement of students' learning outcomes in this digital era.

Author Biographies

Fatma Nisa Nafilah, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan Akuntansi

Naila Atika Sari, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan Akuntansi

Sabrina Keashya Aurellia Putri, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan Akuntansi

Nadia Zalfa Rahmatul Ulla, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan Akuntansi

Suci Fadhila Rizti, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan Akuntansi

Yesi Kristiani Putri, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan Akuntansi

References

Akhmadi, M. N. (2021). Analisis Butir Soal Evaluasi Tema 1 Kelas 4 SD NPlumbungan menggunakan Program Anates. Ed-Humanistics : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 799–806.

Alfiani, A. R., Mania, S., & Hasrianti, A. (2024). Analisis Kualitas Butir Soal Ulangan Akhir Semester Ganjil Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas X Sma Negeri. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 8(2), 284-296.

Anica, A., Idi, A., & Ismail, F. (2023). EVALUASI HASIL BELAJAR SISWA PADA SISTEM PEMBELAJARAN DARING SELAMA MASA PANDEMI. TAFANI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 21-34.

Asyaroh, S. P., Febriyani, A. C., Sitanggang, C. J. C., & Hakim, L. (2025). Analisis Butir Soal Hots Pada Elemen Perpajakan Fase F SMK Akuntansi Menggunakan Software Anates. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 4(2), 1594–1602.

Augustia, A. D., Agustia, C. N., Azzahra, D., Hakim, L., & Pratiwi, V. (2025). Analisis Validitas dan Reliabilitas Soal Pilihan Ganda dengan Menggunakan Software Anates pada Mata Pelajaran Perpajakan. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Ekonomi & Bisnis, 5(1), 250–265. https://doi.org/10.37481/jmeb.v5i1.1165

Bano, V. O., Marambaawang, D. N., & Njoeroemana, Y. (2022). Analisis Kriteria Butir Soal Ujian Sekolah Mata Pelajaran IPA di SMP Negeri 1 Waingapu. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(1), 145. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i1.660

Fatimah, S., Badarudin, K., Islam, U., Raden, N., & Sumatra, S. (2023). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Volume 1, No. 1, Juni 2023 Open Access: http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/TAFANI/. 1(1), 11–20.

Fietri, W. A. Zulyusri, & Violita.(2021). Analisis butir soal biologi kelas xi madrasah aliyah sakinah kerinci menggunakan program komputer anates 4.0 for windows. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 7(1), 28-35.

Firandhika, A., Apriliyanti, K. D., Saputri, A. K. A., Hakim, L., & Pratiwi, V. (2024). Analisis Butir Soal HOTS Pilihan Ganda Pada Elemen Komputer Akuntansi Di SMKN 10 Surabaya Menggunakan Aplikasi Anates. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 4(1), 727–738.

Hamidah, M. H., & Wulandari, S. S. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Hots Menggunakan Aplikasi “Quizizz.” Efisiensi : Kajian Ilmu Administrasi, 18(1), 105–124. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v18i1.36997

Hendrayadi, H., Kustati, M., & Amelia, R. (2024). Analisis Ulangan Harian Mata Pelajaran PAI di SMA Negeri 10 Padang Tahun Pelajaran 2023/2024 (Telaah Terhadap Reliabilitas, Daya Beda Dan Tingkat Kesukaran Menggunakan Software Anates). Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 6954-6961.

Hidayah, N., Tureni, D., Shamdas, G. B. N., Studi, P., Biologi, P., & Tadulako, U. (2022). Analisis Soal Ujian Biologi Berbasis HOTS ( Higher Order Thinking Skill ) di SMAN 9 Palu HOTS ( Higher Order Thinking Skill ) Based Biologi Examp Analysis at SMAN 9 Palu. 10(1), 59–65.

Ikhsaniyah, S. N., Kurnia, A. D., Zuroida, M., Pratiwi, V., & Hakim, L. (2024). maharani.23089. 12(2).

Ismafitri, R., Alfan, M., & Kusumaningrum, S. R. (2022). Characteristics of HOTS (High Order Thinking Skills) and its relationship with numeracy literacy skills in primary schools. Jurnal Riset Intervensi Pendidikan, 4(1), 49–55.

Karindi, D. R., & Rufi’i. (2024). Penggunaan ANATES 4.0.9 dalam menguji kelayakan soal pilihan ganda sumatif matematika. LINEAR: Journal of Mathematics Education, 5(2), 181–196. https://doi.org/10.32332/2zg4f753

Leonardus Kaka, Vidriana Oktoviana Bano & Yohana Njoeroemana. 2024. Efektivitas Analisis Butir Soal Pilihan Ganda Menggunakan Aplikasi Anates di SMPN 2 Kanatang. Jurnal Inovasi Pendidikan, 4(9), 1441-1449, h

Listiani, W., & Rachmawati. (2022). Transformasi Taksonomi Bloom dalam Evaluasi. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(03), 397–402.

Maimun dan Tzahira. (2022). Prinsip Dasar Perbankan. Sharia Economic Law, 1(1), 125–142.

Mardiyah, H. (2024). PENGGUNAAN APLIKASI ANATES PADA ANALISIS. 11(2).

Matematika, P. P., Indonesia, U. P., No, J. S., Sukasari, K., Bandung, K., & Barat, J. (2024). Gunung Djati Conference Series , Volume 41 ( 2024 ) Conferences Series Learning Class Analisis Tingkat Kesukaran Soal Matematika Pada Kemampuan Penyelesaian Masalah Matematis Siswa Kelas VII Pendidikan Matematika , UIN Sunan Gunung Djati Bandung Jl . Cimencrang Kecamatan Gedebage , Kota Bandung , Jawa Barat 1 Prodi Gunung Djati Conference Series , Volume 41 ( 2024 ) Conferences Series Learning Class. 41, 96–106.

Mawardi, M.S., Fuady A., & Sunismi 2023. Analisis Butir Soal Pilihan Ganda Menggunakan Anates pada Penilaian Tengah Semester Kelas VII D SMP Negeri 1 Ngajum Kabupaten Malang. Wahana: Tridarma Perguruan Tinggi, 75(1), 31-41Padang, U. N. (2021). Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA. 7(1), 28–35.

Muhammad Afif Marta, Dimas Purnomo, & Gusmameli Gusmameli. (2024). Konsep Taksonomi Bloom dalam Desain Pembelajaran. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(1), 227–246. https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4572

Padang, U. N. (2021). Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA. 7(1), 28–35.

Puspasari, H., & Puspita, W. (2022). Validity Test and Reliability Instrument Research Level Knowledge and Attitude of Students Towards Elections Health Supplements in Facing Covid-19. Jurnal Kesehatan, 13(1), 65–71. http://ejurnal.poltekkes-tjk.ac.id/index.php/JK

Putri, F. Z., Widi, M., & Sugiarto, A. (2024). Penerapan Prinsip Dasar Akuntansi Dalam Pembelajaran Operasional Perbankan Sederhana Melalui Lkpd. Pionera| Journal Of Multi Research And Devotion, 1(1), 36–40.

Rahmawati, N., Qoiri, F. N. P., Cahyo, F. T., & ... (2024). … Keselamatan Kerja Dan Lingkungan Hidup Untuk Menguji Pemahaman Siswa Smk Jurusan Akuntansi Keuangan Dan Lembaga Menggunakan Aplikasi Anates. Hikamatzu| Journal …, 2(1), 418–427. https://yasyahikamatzu.com/index.php/hjm/article/view/160%0Ahttps://yasyahikamatzu.com/index.php/hjm/article/download/160/160

Rianda, C. N. (2024). Prinsip dan Konsep Dasar Bank. KIRANA : Social Science Journal, 1(2), 100–106. https://doi.org/10.61579/kirana.v1i2.152

Sabela, O. R., Krisdayanty, D., Taqqiyah, A. Z., Hakim, L., & Pratiwi, V. (2025). Analisis Butir Soal HOTS Elemen Dokumen Berbasis Digital (FASE E) Menggunakan Program Anates. Education Achievement: Journal of Science and Research, 6(1), 251–262. https://doi.org/10.51178/jsr.v6i1.2328

Susilowati, D. A., Saputri, N., Ni, K., & Hakim, L. (2025). Penerapan Aplikasi Anates Untuk Analisis Soal HOTS Dalam Evaluasi Pembelajaran Spreadsheet Di SMKN 1 Kendal. 4(2), 2466–2477.

V, M. A., Hakim, L., & Pratiwi, V. (2024). Jurnal Nirta : Studi Inovasi ANALISIS BUTIR SOAL PILIHAN GANDA PADA ELEMEN AKUNTANSI KEUANGAN GUNA MENGOPTIMASI EVALUASI Cahyani Dwi Lestari Universitas Negeri Surabaya. 4, 1–18.

Wiguna, S. (2021). Aplikasi anates dalam evaluasi pembelajaran.

Zihan Marcela Hapsari, Dedi Muhtadi, & Sukirwan. (2024). Analisis Kesulitan Peserta Didik Dan Faktor-Faktor Penyebabnya Pada Materi Luas Permukaan Kerucut Dan Tabung. UJMES (Uninus Journal of Mathematics Education and Science), 9(2), 055–067. https://doi.org/10.30999/ujmes.v9i2.3203

Downloads

Published

2025-12-11

How to Cite

Gita Putri Rahayu, Hakim, L., Pratiwi, V., Nafilah, F. N., Sari, N. A., Putri, S. K. A., … Putri, Y. K. (2025). ANALISIS BUTIR SOAL HOTS ELEMEN PRINSIP DAN KONSEP DASAR AKUNTANSI DAN PERBANKAN MELALUI PROGRAM ANATES. Widya Balina, 10(2), 63–77. https://doi.org/10.53958/wb.v10i2.852