DIGITALISASI EKSPOR SEBAGAI STRATEGI INKLUSIF BAGI UMKM DI KABUPATEN ENDE, NUSA TENGGARA TIMUR: STUDI LITERATUR PADA PENGEMBANGAN EKSPOR KAIN TENUN IKAT ENDE-LIO
DOI:
https://doi.org/10.53958/wb.v10i2.880Keywords:
Digitalisasi ekspor, Strategi inklusif, Tenun Ikat Ende-Lio, UMKMAbstract
. In the era of digitalization and globalization, Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia face both opportunities and challenges in international trade. This study aims to analyze export digitalization as an inclusive strategy for MSMEs producing Ende-Lio Ikat Weaving in Ende Regency, East Nusa Tenggara (NTT), to increase global market access and preserve local cultural values. The research method used is descriptive qualitative with a literature study approach to analyze the factors that influence the adoption of export digitalization. The results show that digital platforms enable MSMEs to increase product visibility, integrate cultural values in international trade, and reach global consumers. Key challenges include infrastructure limitations, low digital literacy, and export product readiness. Inclusive strategies that combine technology, training, institutional support, and compliance with international standards are essential to empower artisans in remote areas. These findings serve as a reference for policy development to support the sustainable participation of culture-based MSMEs.
References
Aini, L. Q., & Nurhadi. (2025). Pemberdayaan Masyarakat Dalam Meningkatkan Literasi Digital: Studi Pustaka Implementasi Pendampingan Transformasi Pemasaran Digital di Desa-Desa Terpencil Luthfiyah. Jurnal Sinabis, 1(6), 1582–1588.
Amrie, M. Al, & Nur, A. A. (2025). Digitalisasi Ekonomi : Apakah UMKM Siap Go Online? Jurnal Ekonomi Pembangunan Dan Manajemen (EKMAN), 4(1), 1–9. https://ekman.fakultasekonomiunikaltar.ac.id/index.php/Ekman%0ADigitalisasi
Arifa, I., Choiri, A., Wibowo, W., Aminuddin, & Panggabean, N. A. (2025). Peran UMKM dalam Meningkatkan Perekonomian Nasional. Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 4(4), 5376–5385.
Arjang, Wadu, R. M. B., & Kraugusteeliana. (2025). Mengakselerasi Daya Saing UMKM melalui Inovasi Teknologi : Peran Strategis Literasi Digital Masyarakat dalam Mewujudkan Ekosistem Ekonomi Berbasis Platform. Jurnal Minfo Polgan, 14, 1608–1618. https://doi.org/https://doi.org/10.33395/jmp.v14i2.15190
Azaria, L. A., & Fauziah, S. (2023). Strategi Pengembangan Pasar Ekspor Bagi UMKM Melalui Pemanfaatan Teknologi Digital. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 77–82. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/jpkm.v2i2.147
Bidi, M. A., Tokan, F. B., & Medho, Y. F. (2024). Hegemoni kekuasaan dalam paradigma politik pemberdayaan lokal kain tenun di kabupaten ende. Jurnal Education and Development, 12(2), 27–34. https://doi.org/10.37081/ed.v12i2.5577
Dariana, Yani, E., Qatrunnada, S., Sabariah, S., A, S. N., & Maria, S. (2025). Peningkatan Daya Saing Produk Tenun Desa Sebauk melalui Pelatihan Kualitas Produksi dan Branding. Jurnal Akademik Pengabdian Masyarakat, 3(4), 38–43. https://doi.org/https://doi.org/10.61722/japm.v3i4.5142
DisperindagprovNTT. (2025). Mengembangkan Brand Tenun Ikat NTT untuk Menjangkau Pasar Global. https://disperindagprovntt.com/mengembangkan-brand-tenun-ikat-ntt-untuk-menjangkau-pasar-global/
Farida, E. A., Fathoni, M., Fitria, T. D., & Firdaus, M. A. (2025). Strategi Inklusif untuk Penguatan UMKM dan Optimalisasi Peran Teknologi dalam Meningkatkan Daya Saing di Era Digital. Journal Of Business, Economics, And Finance, 3(2), 695–709. https://doi.org/https://doi.org/10.70437/benefit.v3i1.1159
Ginting, F. H. B., Bella, S., Fajri, M. Y., Simanungkalit, B. M., & Matondang, K. A. (2025). Transformasi Digital Sebagai Strategi Peningkatan Daya Saing Industri Ekspor di Tengah Perubahan Nilai Tukar dan Suku Bunga. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 4(2), 8462–8466. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jerkin.v4i2.3088
Hapiz, M., Septia, L. P., Aprilianti, D., Aprilianto, D., Maulida, I., Muhammad, F., Shaafia, A., Maulana, M. H., & Herdiana, D. (2025). Analisis Kebijakan Pengembangan UMKM Digital di Indonesia : Tantangan dan Peluang. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(5), 36–44. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.15538100
Hidayat, R. (2025). Digitalisasi UMKM dan Peningkatan Daya Saing di Pasar Global. Jurnal Economics Note, 1(2), 37–44. https://doi.org/https://doi.org/10.70716/econote.v1i2.82
Isman, A. F., & Maghfira. (2025). Perancangan Layanan Digitalisasi Pada UMKM Ekspor. Jurnal Sains, Sosial, Dan Studi Agama, 1(1), 36–47.
Koswara, A. (2024). Digitalisasi Ekonomi di Pedesaan : Mengkaji Kesenjangan Infrastruktur Digital di Indonesia. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 05(3), 180–187. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36722/jaiss.v5i3.3407
KumparanBisnis. (2025). Indonesia Eximbank Dorong Tenun NTT Mendunia Lewat Program Desa Devisa. https://kumparan.com/kumparanbisnis/indonesia-eximbank-dorong-tenun-ntt-mendunia-lewat-program-desa-devisa-25R43ve4HAE/1
Kusumawardhani, Z. N., Wulandari, S., Amriadi, Kasmirandi, & Abbas, S. A. (2025). Strategi Penguatan UMKM Industri Kreatif untuk Mewujudkan Ekonomi Inklusif di Daerah Non-Metropolitan : Studi di Kab . Soppeng. Jurnal Minfo Polgan, 14(1), 1373–1379. https://doi.org/https://doi.org/10.33395/jmp.v14i1.15038
Laga, Y., & Sari, S. P. (2020). The Strategy of Ikat Weaving Development in Tanjung Village , Ende Regency. Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 4(1), 30–39.
Latifah, U., Thohirin, A., & Etiyasningsih. (2025). Pengembangan Ekonomi Kreatif Melalui Kain Tenun dengan Menggunakan Strategi Pemasaran Digital. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 5(1), 159–177.
Merdja, J., & Restianim, V. (2022). Kajian Etnomatematika Pada Motif Tenun Ikat Ende Lio. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 727–733. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4897
Nopiyati, L., Suyasa, I. M., & Putra, I. N. T. D. (2023). Strategi Pemasaran Kerajinan Tenun Sebagai Daya Tarik Pariwisata di Desa Wisata Pringgasela Lombok Timur. Journal Of Responsible Tourism, 3(2), 737–754.
Nurdin, Y., Savira, G. E., Shahib, H. M., Palippui, I., & Hasanuddin, M. R. (2023). Nilai Budaya Lamaholot dalam Penentuan Harga Jual Kain Tenun Ikat: Studi pada Kelompok Perempuan Penenun “Tene Tuen” di Nusa Tenggara Timur Lamaholot. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Finansial Indonesia, 6(2), 25–34.
OJK, I. (2025). UMKM Mendunia: Strategi Peningkatan Skala Bisnis Menembus Pasar Nasional dan Internasional. https://institute.ojk.go.id/ojk-institute/en/capacitybuilding/upcoming/4941/umkm-mendunia-strategi-peningkatan-skala-bisnis-menembus-pasar-nasional-dan-internasional
Pentanurbowo, S., & Al-Amin. (2025). Dinamika Pertumbuhan UMKM dan Perdagangan Informal Dalam Memenuhi Kebutuhan Lokasl Serta Lintas Batas: Kendala Akses Modal dan Pasar. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi, 3(5), 350–359.
RI, K. K., & Perbendaharaan, D. J. (2023). Kontribusi UMKM dalam Perekonomian Indonesia.https://djpb.kemenkeu.go.id/kppn/lubuksikaping/id/data-publikasi/artikel/3134-kontribusi-umkm-dalam-perekonomianindonesia.html
Sari, S. P., & Jamu, M. E. (2023). Pemberdayaan perempuan Pengrajin Tenun Ikat di Desa Potunggo Kabupaten Ende untuk Meningkatkan Perekonomian Keluarga di Masa Pandemi Covid 19. Journal Systems, 17(1978), 1149–1160.
Sholikin, A. (2024). Tantangan dan Peluang Pemberdayaan UMKM di Indonesia: Antara Regulasi, Akses Permodalan, dan Digitalisasi. Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 16(3), 429–451.
Sulaiman, S., Natsir, R. A., & Fitri, M. (2023). No TitleMenggali Nilai-nilai Budaya yang Terkandung pada Motif tenun Ikat di Suku Ende Lio Desa Manulondo. Jurnal SABANA (Sosiologi, Antropologi, Dan Budaya Nusantara), 2(3), 120–129. https://doi.org/10.55123/sabana.v2i3.2123
Suseno, T. A. P., Abdillah, A. L. M., Prayoga, R. A. S., & Bagaskara, D. B. (2023). Pemerataan Infrastruktur Telekomunikasi untuk Kesejahteraan Digital. Prosiding SEMNAS INOTEK (Seminar Nasional Inovasi Teknologi), 7, 9–17. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/inotek/
Ulfa, S., Sinulingga, T. E. br, & Sinulingga, J. (2023). Kain Tenun Tradisional : Warisan Budaya dan Industri Kreatif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 29709–29715.
Wangge, V. (2021). Nilai-Nilai Moral Tradisional Masyarakat Lio Selatan dalam Ragam Budaya Tenun Ikat (Studi Kasus pada Masyarakat Mbuli Kabupaten Ende). Jurnal Konsepsi, 10(2), 145–154.
Widihatmoko, E. K., Ladamay, I., & Rera, M. S. I. (2019). Keterlibatan Warga Negara Dalam Mempertahankan Keaslian Budaya Tenun Ikat. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan:, 9(November), 57–66.