Strategi Kepala Madrasah dalam Memperlancar Proses Pembelajaran Melalui Daring di MI Al-Muhajirin Denpasar pada Masa Pandemi Covid 19 Tahun Pelajaran 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.53958/ft.v3i4.531Keywords:
Madrasah Princhipal Strategi, Online Learning ProcessAbstract
MI Al-Muhajirin is one of the schools in the Denpasar area that is implementing an online learning process. which underlies the author to conduct research. The purpose of this study was to find out 1) the Strategy of the Head of MI Al-Muhajirin during the Covid-19 Pandemic, 2) the Learning Process through Online at MI Al-Muhajirin Denpasar during the Covid-19 Pandemic Period, 3) The Strategy of the Head of Madrasah in Streamlining the Learning Process Online at MI Al-Muhajirin Denpasar during the Covid-19 Pandemic This type of research uses a descriptive qualitative approach. The data collection techniques used were interviews, observation, and documentation. Data analysis was carried out interactively, namely starting from data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study reveal that: (1) The strategy of the madrasah principal has facilitated the basic needs of teachers such as preparing special quotas for teachers, preparing supporting media such as cameras, tripods, special rooms for making instructional videos. (2) The online learning process at MI Al-Muhajirin can be seen from the increase in student grades. (3) The strategy of the head of madrasah in an effort to facilitate online learning has been implemented, namely by preparing special cellphones and special classrooms.
References
Bungin, Burhan. 2008. Metodelogi Penelitian Kualitatif: Aktualisasi Metodelogis ke Arah Ragam Varian Kontenporer. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Bilfaqih Yusuf, 2015. Esensi Penyusunan Materi Pembelajaran Daring. Jakarta: CV Budi Utama
Denny, Loviga. 2020 Efektifitas Penggunaan Media Edutainment di Tengah Pandemi Covid-19, Aksioma Jurnal, Vol 9, No. 2
Direktorat Tenaga Kependidikan. 2008. Strategi Pembelajaran dan Pemilihannya. Jakarta: Dipdiknas
Huberman. dan Miles. 1992. Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia Press
Hafner. 2020. Perkembangan Komunikasi Daring.(https://dosenpendidikan.co.id/ diakses pada 15 Mei 2020)
Hakiman. 2020. Pembelajaran berbasis daring.(https://iainsurakarta.ac.id/diakses pada 15 Mei 2020)
Kamus Besar Bahasa Indonesia, 1988 Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, Jakarta: Perum Balai Pustaka
Ramdani, Mawar. 2019. Efektivitas Pembelajaran E-Learning (Studi Kasus di Kelas SMA Negeri 1 Kalasan Tahun Ajaran 2011/2012). Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri yogyakarta
Republik Indonesia. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Pasal 1 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (Online)
Republik Indonesia. Surat Edaran No. 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease Covid-19,(Online)
Sumidjo Wahjo, 2003. Kepemimpinan Kepala madrasah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Pendidikan. Jakarta: Lencana
Subagyo, Joko. 2004. Metode Penelitian dalam Teori dan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta
Ulya, Ahmalia. 2019. Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus di Kelas IV Madrasah Stanawiyah Negeri 1 kota Blitar Tahun Ajaran 2018/2019). Skripsi. Tulungagung: Institut Agama Islam
Veithzal Rivai. 2003. Kepemimpinan Dan Perilaku Organisasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Wahab, Rochmat. 2020. Pendidikan dan Pembelajaran di Era covid 19 (https://Timesindonesia.co.id/diakses pada 15 Mei 2020)
Warschauer. 2020. Pengertian sistem komunikasi dan pembelajaran berbasis daring.(https://dosenpendidikan.co.id/diakses pada 15 Mei 2020)
Zuhairini. 2013. Faktor penting pembelajaran daring.(https://www.banjirembun.com//diakses pada 16 Mei 2020)