Strategi Guru PAI dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Membaca Al-Qur’an di SMAN 2 Sungai Limau
Abstract
Islamic education plays an important role in developing learners holistically, including in increasing their motivation in reading the Qur'an. This article highlights the strategies of Islamic Education teachers at SMAN 2 Sungai Limau in improving students' motivation to read the Qur'an. In the context of qualitative research, the strategies implemented by teachers include giving rewards, repetition, wise punishment, awakening students' desire, and intensive guidance. The results show that these strategies are effective in increasing students' interest and enthusiasm in reading the Qur'an, although there are still some inhibiting factors such as lack of motivation from general subject teachers and the influence of the family environment. However, cooperation between teachers, parents, and the environment is expected to significantly strengthen students' motivation in reading the Qur'an.
References
Agus Suprijono. (2009). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
Amna Emda. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 175.
Basyiruddin Usman. (2002). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Press.
Cintia Rinjani, Fauza Izza Wahdini, Elvira Mulia, Supratman Zakir, & Siska Amelia. (2021). Kajian Konseptual Model Pembelajaran Word Square untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 1(2), 52.
Departemen Agama RI. (2009). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Jakarta: Amzah.
Departemen Agama RI. (2010). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Semarang: CV. Toha Putra.
Donni Juni Priansa. (2015). Manajemen Peserta Didik dan Model Pembelajaran Cerdas, Kreatif dan Inovatif. Bandung: Alfabeta.
Fadhilla Aqmara Mahandi, Alfi Rahmi, Iswantir, & Hidayani Syam. (2022). Interaksi Sosial Anak Berkebutuhan Khusus di SMA N 2 Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11126-11132.
Muhammad Summa. (1997). Tafsir Ahkam I. Jakarta: Wacana Ilmu Logos.
Muhibbin Syah. (2000). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Nur Uhbiyati & Abu Ahmadi. (1997). Ilmu Pendidikan Islam 1. Bandung: Pustaka Setia.
Pratama, A. R. (2023). CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) DALAM PEMBELAJARAN PAI DI SDN 02 PERCONTOHAN. ALIFBATA: Journal of Basic Education, 3(2), 30-38.
Pratama, A. R. (2023). Implementasi Metode Brainstorming Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kelas Xi SMA Negeri 4 Bukittinggi. Madinah: Jurnal Studi Islam, 10(1), 120-130.
Quraish Shihab. (2000). Wawasan Al-Qur’an. Bandung: Mizan.
Sadirman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Saefullah. (2012). Psikologi Perkembangan Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Sahiron Syamsuddin. (2010). Studi Al-Qur’an Metode dan Konsep. Yogyakarta: Elshaq Press.
Saiful Bahri Dzamarah & Aswan. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sudarwan Danin. (2019). Motivasi Kepemimpinan dan Efektifitas Kelompok. Bandung: Rineka Cipta.
Syardiansah. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Manajemen dan Keuangan, 5(1), 442-443.
Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional, Pasal 1, ayat (1).
Varizki Syaf Putra, Iswantir, Wedra Aprison, & Arifmiboy. (2022). Pemahaman Mahasiswa PAI Angkatan 2018 Tentang Sumbang Nan Duo Baleh dan Kato Nan Ampek Pada Mata Kuliah Keminangkabauan di IAIN Bukittinggi. Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 170.
Warni Tune Sumar. (2016). Strategi pembelajaran dalam Implementasi kurikulum berbasis soft skill. Yogyakarta: Deepublish.
Wawancara, 1 Oktober 2021 (Kecamatan Sungai Limau).
Wela Oktari, Hendra Harmi, & Deri Wanto. (2020). Strategi Guru Dalam Pembelajaran PAI Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 17.
Yulpida Sari, Supriadi, Liza Efriyanti, & Hari Antoni Musril. (2022). Persepsi Mahasiswa dan Dosen Pendidikan Teknik Informatika dan Komputer FTIK IAIN Bukittinggi Terhadap Pembelajaran Daring Semester Genap 2020/2021. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(1), 175.
Zulfani Sesmiarni. (2015). Membendung Radikalisme dalam Dunia Pendidikan Melalui Pendekatan Brain Based Learning. Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 9(2), 234.