Pemanfaatan Sampah Plastik Sebagai Media Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas 1 di SDN 48 Gedongtataan Pesawaran

Authors

  • Komari Komari Universitas Muhammadiyah Lampung
  • Anggi Septia Nugroho Universitas Muhammadiyah Lampung
  • Arizal Eka Putra Universitas Muhammadiyah Lampung

DOI:

https://doi.org/10.53958/wb.v8i2.376

Keywords:

Islamic Religious Education, learning media,, waste/plastic

Abstract

This research isrooted in the need for innovative approaches in the Islamic Religious Education learning process at the elementary level. The use of plastic waste/waste as a learning medium emerged as a response to two crucial issues: increasing students' learning ability and overcoming the problem of plastic waste. The research aims to evaluate the effectiveness of using waste/plastic waste media in increasing the comprehension ability of grade 1 students at SDN 48 Gedongtataan Pesawaran in Islamic Religious Education subjects. The research uses a classroom action research approach with one cycle. Data was obtained through classroom observations and Likert scales. Statistical and qualitative analyzes were used to interpret the results. During the observation, it showed that the majority of students had not achieved the expected development, indicating the need for more in-depth intervention in presenting the findings during the observation. Cycle I showed significant improvement, with a success percentage reaching 86%, exceeding the previously set target of 65%. This confirms that the use of plastic waste/waste media has a strong positive impact in increasing students' comprehension ability.

References

Bona Ligusti, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, 2(2), 275.

Dewi, I. G. K. K., Kertih, I. W., & Maryati, T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran IPS berbasis Platform TikTok untuk Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMP. Media Komunikasi FPIPS, 22(2), 131–140. https://doi.org/10.23887/mkfis.v22i2.65019

Marlisa, L., Firdausyi, A. N., & Noormawanti, N. (2023). Edukasi Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE) Robot Pintar Menggunakan Barang Bekas di Tk ABA Iringmulyo Metro Timur. SINAR SANG SURYA: Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 98. https://doi.org/10.24127/sss.v7i1.2550

Maryanti, W. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Video Materi Wudhu di MTs Nurul Ulum Warureja Tegal. Al-Miskawaih: Jurnal Pendidikan Agama …, 1, 43–63.

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

Muslimin, M., & Khairussani, M. H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada SMAIT Akmala Sabila Talun Kabupaten Cirebon. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 9582–9588. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/9898

Priyantoro, D. E. (2023). Manfaat media pengajaran dalam pendidikan islam. ALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 4(3), 67–77.

Seprita, S. (2023). Kreativitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Saat New Normal Di Smpn 3 Bonjol. Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(3). http://jurnal-stiepari.ac.id/index.php/pustaka/article/view/618

Silaturrahmi, F., Akbarjono, A., & Syarifin, A. (2022). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Kisah Teladan Nabi Muhammad Dengan Menggunakan Video Animasi Pada Siswa Kelas V SD Negeri 15 Kepahiang. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 3(2), 403–409.

Ulya, H., Laily, N. H., & Hakim, M. L. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Dengan Menggunakan Video Explanasi, Pop Up Dan Kahoot. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 4(1), 39–48. https://doi.org/10.30762/ed.v4i1.1868

Downloads

Published

2023-12-22

How to Cite

Komari, K., Nugroho, A. S., & Putra, A. E. (2023). Pemanfaatan Sampah Plastik Sebagai Media Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas 1 di SDN 48 Gedongtataan Pesawaran. Widya Balina, 8(2), 886–908. https://doi.org/10.53958/wb.v8i2.376