Meningkatkan Kemampuan Akademik Peserta Didik melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Fun Learning pada Mata Pelajaran PAI
Abstract
This article discusses the application of Fun Learning strategies in Islamic Religious Education subjects with the aim of improving students' academic abilities. Fun Learning strategy is an approach that emphasizes a fun and interactive learning atmosphere. Through the literature method, this article analyzes the concept and characteristics of the Fun Learning strategy and its benefits for students in Islamic Education subjects. The results show that the application of Fun Learning strategies can increase interest, motivation, concentration, and understanding of the material, as well as develop students' critical thinking skills, creativity, confidence, and positive character. Some ways of applying Fun Learning strategies include through games, storytelling, humor, charades and pictures. Thus, Fun Learning strategies can be used as an effective alternative to improve the quality of PAI learning and students' academic abilities.
References
Amriani, N. F., & Sari, W. D. (2019). The Effect of Fun Learning Strategy on Students' Interest and Understanding of Science Concepts. International Journal of Elementary Education. 11 (1), 1-10.
Asmawandi, Andi. (2021). Fun Learning melalui Media WhatsApp pada Pembelajaran Jarak Jauh untuk Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Elementary: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar. 1 (1).
Attamimi, Irfan Fauzan. (2021). Meningkatkan Minat Belajar dengan Metode Fun Learningpada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Kumbung. Bandung: UIN Gunung Djati.
Darmansyah. (2012). Strategi Pembelajaran Menyenangkan dengan Humor. Jakarta: Bumi Aksara.
Fadhillah, Dilla. (2019). Pengaruh Metode Tebak Kata terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IV SDN Taman Cibodas Kota Tangerang. Jurnal Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia. 2 (1).
Farhan Khobir, Abdul. (2009). Upaya Mendidik Anak Melalui Permainan Edukatif. Jurnal Forum Tarbiyah. 7 (2).
Hanafri, Muhammad Iqbal, dkk. (2015). Game Edukasi Tebak Gambar Bahasa Jawa Menggunakan Adobe Flash CS6 Berbasis Android. Jurnal Sispotek Global. 5 (2).
Idris, Meity H. (2015). Strategi Pembelajaran Yang Menyenangkan. Jakarta Timur: Luxima.
Kusuma, Jaka Wijaya. (2023). Strategi Pembelajaran. Batam: Yayasan Cendikia Mulia Mandiri.
Layyinah, Leni. (2016). Menciptakan Pembelajaran Fun Learning Based On Scientific Approach dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Pembelajaran PAI. Jurnal Tarbawy. 1: 1-9.
Masyah, Maretha. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui Bermain Tebak Gambar pada Anak Kelompok A1 di PAUD Kemala Bhayangkari Bengkulu Utara. Jurnal Ilmiah Potensia. 2 (2).
Nirbita, Betanika Nila, dkk. (2017). Fun Learning Sebagai Solusi dalam Penerapan Full Day School Pada Jenjang Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan: Malang.
Muhaimin. (2011). Pengaruh Penggunaan Metode Fun Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika. Skripsi UIN Syarif Hidayatullah: Jakarta.
Pradana, Bagas Fajri. (2022). Pengenalan dan Penerapan Metode Fun Learning di Era New Normal untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa MI di Desa Pasunggingan. PROSIDING KAMPELMAS (Kampus Peduli Masyarakat). 1 (1).
Rakha Ryanki, Abas Mansur Tamam, Ulil Amri Syafri. (2022). Metode Fun Creative Learning dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Islam Fase B. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam. 7 (2).
Ridwan, dan Indra Bangsawan. (2021). Seni Bercerita, Bermain dan Bernyanyi. Jambi: Anugerah Pratama Press.
Tambak, Syahraini. (2016). Metode Bercerita dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam”. Jurnal Al-Thariqah. 1 (1).
Taufan, Mochammad. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Sisipan Humor terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 3 (1).