Perkembangan Madrasah Ibtidaiyah Swasta At-Taqwa Sambas Tahun 2011-2023 di Kabupaten Sambas
DOI:
https://doi.org/10.53958/ft.v4i4.392Keywords:
History, Development of MIS At-Taqwa SambasAbstract
In the current era, education is considered the main driving force to meet the needs of an increasingly globalized world, both in the field of improving the quality of information and in the field of improving morals and ethics, which focuses on education. This research aims to determine the history of the formation of the At-Taqwa Sambas Private Madrasah Ibtidaiyah as well as the factors that support and hinder the development of the At-Taqwa Sambas Private Ibtidaiyah Madrasah. The research method used is historical research methods including heuristics, verification, interpretation and historiography. The research results show that the history of the At-Taqwa Private Madrasah Ibtidaiyah was founded in 2011 and was founded by the leadership of the Islamic Education Foundation through the encouragement of community leaders who understand education for the younger generation. Mr. Aminuddin Hardigaluh as the driving force and other founding figures continues to invite children to study religious education at the At-Taqwa Sambas Private Madrasah Ibtidaiyah. Starting from a student population of only 11 people and 3 teachers, this has not dampened the children's enthusiasm for studying at the madrasa. As time went by, the At-Taqwa Sambas Private Madrasah also experienced many developments, including increasing the number of students, increasing facilities and infrastructure as well as more disciplined learning practices.
References
Afroni, Mochamad. (2019). Pendekatan Sejarah dalam Studi Islam, Jurnal Madaniyah. 9(2), 269.
Ahid, Nur. (2008). Madrasah sebagai Institusi Pendidikan: Sejarah Pendidikan dan Perkembangannya. Jurnal Tribakti. 19(2), 2.
Baharudin. (2017). Sejarah dan Perkembangan Pondok Pesantren Nurul Jalal Kabupaten Tebo Kecamatan Tebo Tengah Tahun 1994-2015. (Skripsi UIN Sulthan Thaha Safiuddin Jambi).
Dauly, Haidar Putra. (2004). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Inter Pratama Ofset.
Dwiyono, Yudo. (2021). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Hanafi, Halid. La Adu., dan Zainuddin. (2018). Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Hardigaluh, Aminuddin. (2007). Tahun Hijriyah dan Sejarah Masjid Jami’: Sulthan Muhammad Tsafiuddin II Sambas: Lembaga Pendidikan Islam At-Taqwa Sambas. Pontianak: t.p.
-------. (2016). Ibtidaiyah At-Taqwa Sambas dari Tahun ke Tahun: Dalam Lustrum (5 Tahun) Pertama. Sambas: t.p.
Hasri. (2014). Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam, Jurnal Al-Khwarizmi. 2(1), 70.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) online, (2023) dalam https://kbbi.web.id/lembaga, diakses pada tanggal 30 Mei, pukul 13.45 wib.
Kasdi, Aminuddin. (1995). Pengantar dalam Studi Sejarah. Surabaya: IKIP.
Kementerian Pendidikan. Kebudayaan. Riset. dan Teknologi. (2023), Maret 15. Jumlah Data Satuan Pendidikan (Dikdas) Per Kab.Sambas. dalam http://referensi.data.kemdikbud.go.id/pendidikan/dikdas/130100/2/jf/9/s2
Mahrus, Erwin. (2005). Filsafat dan Gerakan Pendidikan Islam, Maharaja Imam Sambas, Muhammad Basiuni Imran (1885-1976). Pontianak: STAIN Pontianak Press.
Maksum. (1999). Madrasah: Sejarah dan Perkembangannya. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Mustansyir, Rizal. (2016). Kearifan Lokal Masyarakat Melayu Sambas dalam Tinjauan Filosofis. Yogyakarta: Fakultas Filsafat Universitas Gadjah Mada.
Nafi’ah, Siti Anisatun, Muh Islakhudin. (2020). Pengaruh Rombongan Belajar Siswa terhadap Perkembangan Kognitif Sosial Peserta Didik di MI Ma’arif Ngampeldento Salaman Kabupaten Magelang Jawa Tengah. Jurnal Guru Islam. 8(1), 149.
Pranoto, Suhartono W. (2010). Teori dan Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rukianta, Enung K. (2006). Sejarah Pendidikan Islam Bandung: CV Pusaka Setia.
Steenbrink, Karel A. (1986). Pesantren Madrasah Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Waktu Modern. Jakarta: LP3ES.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supani. (2009). Sejarah Perkembangan Madrasah di Indonesia. Jurnal STAIN Purwokerto. 14(3), 46.
Wawancara dengan Bapak Hamzah selaku Pengurus Yayasan Pendidikan Islam dan Komite Madrasah pada tanggal 25 Februari 2023.
Wawancara dengan Bapak Muslihul Aqqad, S.Pd selaku Kepala Madrasah pada tanggal 20 Maret 2023.
Wawancara Ibu Ayu Apriana, S.Pd selaku Guru MIS At-Taqwa pada tanggal 20 Maret 2023.