Profesionalisme Guru Dalam Rangka Peningkatan Mutu Pendidikan

Authors

  • Desi Ratna Sari Institut Agama Islam Al-QUr'an Al-Ittifaqiah Indralaya
  • Novita Sari Institut Agama Islam Al-QUr'an Al-Ittifaqiah Indralaya
  • Hilmin Hilmin Hilmin Hilmin Institut Agama Islam Al-QUr'an Al-Ittifaqiah Indralaya

DOI:

https://doi.org/10.53958/ft.v4i4.377

Keywords:

Teacher Professionalism, Characteristics of Professional Teachers

Abstract

The quality of education and teacher professionalism are interrelated so that the two cannot be separated, especially in the process of achieving educational goals. One thing that influences the quality of education is teacher professionalism because teachers are the determinants of the success and failure of a learning process so that this will influence the future of students. Currently, the quality of education in Indonesia is still far behind other countries. The current situation is that the level of teacher professionalism is still far from expectations, while students' academic achievements and results are influenced by teachers. Therefore, it is necessary to make a breakthrough so that the level of professionalism of teachers in Indonesia can be better and so that education in Indonesia can further develop and be able to compete with other countries.

 

References

A. Octavia, Shilphy. (2020). Etika Profesi Guru. Yogyakarta: Deepublish Publisher, 2020.
Afiattresna Octavia, Shilphy. (2019). Sikap Dan Kinerja Guru Profesional. Sleman : Deepublish Publisher.
Aizid, Rizem. (2020). Cinta Itu Indah. Yogyakarta: DIVA Press.
Danim, Sudarwan. (2010). Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.
Fatmawati. (2021). “Implementasi Kompetensi Kepemimpinan Guru PAI dalam Mengaktualisasikan Akhlak Mulia Peserta Didik”. Jurnal Didaktika, 5(1) (Februari, 202), 26.
Hanafiah, Yusuf, dkk. (2021). Aku Bangga Menjadi Guru; Peran Guru dalam Penguatan Nilai Karakter Peserta Didik. Yogyakarta: UAD Press.
Indrawan, Irjus. (2020). Guru Profesional. Klaten: Lakeisha.
Juhji. (2016). “Peran Urgen Guru dalam Pendidikan”. STUDIA DIDAKTIKA, 1(1), 56.
Junaidi Firman, Arham. (2018). Studi Alquran Teori dan Aplikasinya dalam Penafsian Ayat Pendidikan.Yogyakarta: Diandra Kreatif .
Muhlison. (2014). “Guru Profesional (Sebuah Karakteristik Guru Ideal dalam Pendidikan Islam)”. Jurnal Darul Ilmi, 2(2), 47-48.
Mulyani, Fitri. (2017). “Konsep Kompetensi Guru dalam Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen”. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 3(1), 4.
Musriadi. (2018). Profesi Kependidikan Secara Teoretis dan Aplikatif. Yogyakarta : Deepublish Publisher.
Normawati, Syarifah, dkk. (2019). Etika & Profesi Guru. Riau : PT. Indragiri Dot Com.
Qoim, Nurul.(2021). "Karakteristik Kepribadian Guru Perspektif Kitab Ihya’ Ulum Al-Din Dan Relevansinya Dengan Kompetensi Kepribadian Guru Dalam UU. No. 14 Tahun 2005 tentang Guru Dan Dosen" http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/qodiri/article/view/2696

Artikel Ilmiah
Alamsyah, M., Ahmad, S., & Harris, H. (2020). Pengaruh Kualifikasi Akademik dan Pengalaman Mengajar terhadap Profesionalisme Guru. Journal of Education Research. https://www.jer.or.id/index.php/jer/article/view/19
Ali, M. (2022). Optimalisasi Kompetensi Kepribadian Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) dalam Mengajar. Ar Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam. http://ojs.stai-ibnurusyd.ac.id/index.php/arrusyd/article/view/27
Basri, D., & Suryana, D. (2023). Analisis Tantangan dan Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru Prasekolah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://www.obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/4126
Cut Fitriani, M. A. R., & Usman, N. (2017). Kompetensi profesional guru dalam pengelolaan pembelajaran di MTs Muhammadiyah Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(2).
Eliza, D., Sriandila, R., Fitri, D. A. N., & Yenti, S. (2022). Membangun Guru yang Profesional melalui Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Penerapan Profesinya. Jurnal Basicedu. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/2878
Gustina, E., & Anisah, A. (2020). Analisis profesionalisme guru di SMK Negeri 1 kota Padang. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/bahana/article/view/108452
Hamid, A. (2020). Profesionalisme Guru dalam Proses Pembelajaran. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan. http://ejournal.an-nadwah.ac.id/index.php/aktualita/article/view/159
Jamin, H. (2018). Upaya meningkatkan kompetensi profesional guru. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19–36.
Muhlison, M. (2014). GURU PROFESIONAL (Sebuah Karakteristik Guru Ideal Dalam Pendidikan Islam). Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 2(2).
Najmi, A. (2021). Konsep Profesionalisme Guru Dalam Pendidikan. In Seri Publikasi Pembelajaran. academia.edu. https://www.academia.edu/download/100009667/6079afa40c818200fe511a37.pdf
Prayitno, A. (2020). Kompetensi profesional guru MA An-Nur setupatok kabupaten cirebon. Eduvis. https://www.neliti.com/publications/328015/kompetensi-profesional-guru-ma-an-nur-setupatok-kabupaten-cirebon
Puspitasari, Y., Tobari, T., & ... (2021). Pengaruh Manajemen Kepala Sekolah Dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal …. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/JMKSP/article/view/4036
Rini, M. E., Sudarmi, S., & Zulkarnain, Z. (2017). Hubungan Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Profesional Guru Geografi Dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Geografi (JPG), 5(4).
Risdiany, H. (2021). Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Al-Hikmah (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan …. http://www.ejournal.uniks.ac.id/index.php/Alhikmah/article/view/1236
Seftiani, S., Sesrita, A., & ... (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri. SITTAH: Journal …. https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/sittah/article/view/392
Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi profesional guru dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Education Research. https://www.jer.or.id/index.php/jer/article/view/30
Wibowo, A. (2022). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan. https://journal.uir.ac.id/index.php/Perspektif/article/view/9004

Downloads

Published

2023-12-23

How to Cite

Sari, D. R., Sari, N., & Hilmin Hilmin, H. H. (2023). Profesionalisme Guru Dalam Rangka Peningkatan Mutu Pendidikan. Faidatuna, 4(4), 42–54. https://doi.org/10.53958/ft.v4i4.377