Pengembangan Materi Ajar Buku Saku Pada Keterampilan Menulis Puisi Berbasis Lingkungan Dan Budaya Lokal Sumatera Utara Di Kelas X

Authors

  • Karnila Novita Samosir Universitas Negeri Medan
  • Inayah Hanum Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.53958/ft.v4i3.290

Keywords:

Writing, Poetry, Environment, Local Culture of North Sumatra, Pocket Books

Abstract

This study aims to determine the process of developing and feasibility of pocket book teaching materials on poetry writing skills based on the environment and local culture developed for class X students of SMA N 17 Medan. The subjects in this study were validators and students and the object of this study was a pocket book entitled "Writing Poetry Based on North Sumatra's Environment and Culture". The research method used is the research and development (R&D) method with the Borg and Gall model. Based on the results of the analysis, it was found that the validation data for the development of pocket book materials was very feasible to use. After calculating the feasibility percentage of the pocket book, the range is 81% - 100% with very feasible criteria. So it is concluded that the material developed in the form of a pocket book is very suitable to be used as a book to support students in the learning process.

References

Agustien, Aliv Via. 2014. Pengembangan Buku Saku Sebagai Bahan Ajar Akuntansi Pada Pokok Bahasan Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Kelas XI IPS SMA Negeri 18 Surabaya. Skripsi tidak diterbitkan. Surabaya: JPA FE UNESA Surabaya.
Ahmadi, F., Sutaryono., Witanto, Y., & Ratnaningrum, I. 2017. “Pengembangan Media Edukasi “Multimedia Indonesian Culture” (MIC) sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar”. 127-136.
Arikunto, Suharsimi. 2011. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Ardiansyah, D., Hodidjah., & Suryana, Y. 2018. “Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas menggunakan Teknik Pancingan Kata Kunci di Kelas 5 SD”. Jurnal Pedadidaktika. 5 (1): 43-52.
BSNP. 2014. Naskah Akademik Instrumen Penilaian Buku Teks Kelompok Peminatan Ekonomi. Jakarta: BSNP
Hidayat, G. T., & Indihadi, D. 2018. “Teknik Akrostik dalam Penulisan Puisi (Studi Deskriptif terhadap Karya Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 1 Gunungpereng)”. Jurnal Pedadidaktika. 5 (2): 103-109.
Hidayati, N. & Zulaeha, I. 2018. “The Effectiveness of Poetry Reading Learning using Draladater Model on Extrovert and Introvert Senior High School Students”. Jurnal Seloka. 7 (1): 1-8.
Hernowo. 2003. Quantum Learning cara cepat nan bermanfaat untuk merangsang munculnya potensi menulis. Bandung: MLC
Lubis, Fitriani, dkk. 2020. Sanggar Bahasa dan Sastra Indonesia. Medan
Lubis, Mohammad Joharis. 2020. Metode Penelitian Pendidikan. Medan: Obelia
Ningrum, E. F. 2018. “Literature on Student Book and Its Effect for Developing Elementary School Teaching Materials”. Jurnal Lingua Cultura. 12 (2): 209-214.
Permana, D., & Indihadi, D. 2018. “Penggunaan Media Gambar terhadap Pembelajaran Menulis Puisi Peserta Didik”. Jurnal Pedadidaktika. 5 (1): 193-205.
Riduwan. 2011. Skala Pengukuran Variabel Variabel Penelitian. Bandung
Ritiauw, S. P., Maftuh, B., & Malihah, E. 2017. “The Development of Design Model of Conflict Resolution Education Based on Cultural Values of Pela”. Jurnal Cakrawala Pendidikan. 10 (3): 357-367.
Rosiana, S. & Mulyani, M. 2017. “Keefektifan Penggunaan Metode Parafrase dan Metode Inkuiri dalam Pembelajaran Apresiasi Puisi Berdasarkan Minat Baca pada Peserta Didik SMK Negeri 1 Manonjaya dan SMK Nurul Wafa Tasikmalaya”. Jurnal Seloka. 6 (1): 68-73.
Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Setyono, Yulian Adi. 2013. Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya Ditinjau dari Minat Baca Siswa, Jurnal Pendidikan Fisika (Online) Vol. 1 (1): pp 118-126 (http://jurnal.fkip.uns.ac.id diakses 5 Februari 2015
Solihati, N. 2017. “Aspek Pendidikan Karakter dalam Puisi Hamka”. Jurnal Litera. 16 (1): 51-63.
Salyani, R. 2018. Pengembangan Buku Saku pada Materi Reaksi Reduksi Oksidasi (Redoks) di MAN Model Banda Aceh. Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA. 02(01); 7- 14.

Downloads

Published

2023-07-24

How to Cite

Samosir, K. N., & Hanum, I. (2023). Pengembangan Materi Ajar Buku Saku Pada Keterampilan Menulis Puisi Berbasis Lingkungan Dan Budaya Lokal Sumatera Utara Di Kelas X. Faidatuna, 4(3), 98–109. https://doi.org/10.53958/ft.v4i3.290